Marc de Hond

Broers Marc de Hond lanceren stichting voor uitbehandelde ouders

De broers van presentator en theatermaker Marc de Hond lanceren vandaag Stichting Komma. Met de stichting willen Brian en Michel de Hond zoveel mogelijk uitbehandelde ouders helpen iets blijvends na te laten voor hun (jonge) kinderen. Juist wanneer zoveel aandacht ligt bij de primaire zorg voor een uitbehandelde ouder, kan het erbij inschieten voor een blijvende herinnering voor de achterblijvende kinderen te zorgen.
Stichting Komma is opgericht ter nagedachtenis aan hun broer en geïnspireerd door de manier waarop hij met zijn naderende dood omging.
Vandaag precies een half jaar geleden overleed Marc de Hond aan de gevolgen van kanker.

Achtergrond
Toen Jasmin de Hond in 1980 op 30-jarige leeftijd te horen kreeg dat ze zou komen te overlijden, liet zij aan haar twee jonge kinderen Marc (3) en Michel (1) een geluidsbandje na. Zo gaf ze haar kinderen een cadeau om haar aanwezigheid te kunnen blijven voelen.
De geschiedenis herhaalde zich 40 jaar later voor haar oudste zoon Marc. Ook hij kreeg te horen dat hij zijn twee jonge kinderen Livia (3) en James (1) niet zou zien opgroeien.
Marc besloot het geluidsbandje van zijn moeder een moderne twist te geven. Zo liet hij zich bij zijn theatervoorstellingen interviewen over zijn leven door bekende interviewers als Claudia de Breij, Janine Abbring en Kefah Allush, en legde deze interviews vast op beeld. Ook schreef hij kaarten voor speciale gelegenheden die Livia en James in de toekomst mee zullen maken. Marc liet zo zijn gedachten, herinneringen en aanwezigheid achter op een manier die Marc en Michel hebben gemist van hun moeder.
Dit bracht zijn broers op het idee om in de geest van Jasmin en Marc andere uitbehandelde ouders te helpen bij het achterlaten van iets blijvends voor hun kinderen. Er komt vaak zoveel kijken bij de primaire zorg van een uitbehandelde ouder, dat het logisch is dat dit erbij inschiet.

Wat doet Stichting Komma?
Stichting Komma helpt uitbehandelde ouders een blijvende herinnering na te laten in de vorm van een Komma: een houten memory box met daarin een professioneel opgenomen portret en drie wenskaarten met een persoonlijke boodschap voor hun kinderen. Ouders kunnen zelf nog andere belangrijke persoonlijke memorabilia in de memory box bijvoegen, zoals een trouwring of foto’s van speciale momenten die ze gezamenlijk hebben beleefd. Het portret wordt door een professionele cameraman en interviewer geschoten en helpt de ouders onder woorden te brengen wat ze nog willen vertellen, ook als ze er niet meer zijn. Het geeft kinderen de kans om later zelf een beeld van hun ouder te vormen en hun nabijheid te voelen wanneer ze daar behoefte aan hebben. Het ontvangen van een Komma is gratis; Stichting Komma is voor de financiering van de Komma’s afhankelijk van donateurs.

Doe mee
Door het doen van een maandelijkse of eenmalige donatie kan iedereen Stichting Komma helpen zoveel mogelijk uitbehandelde ouders te helpen bij het maken van een blijvende herinnering voor hun kinderen. Meer informatie is te vinden op www.stichtingkomma.nl.
Wie gebruik wil maken van de diensten van Stichting Komma wordt aangeraden Stichting Komma te volgen op social media. Daar zal melding worden gedaan indien voldoende donaties zijn gedaan om ouders te kunnen helpen.

Over Marc de Hond
Marc de Hond (42) was presentator, ondernemer, schrijver en theatermaker. Hij was dj voor 3FM, presenteerde diverse tv-programma’s en schreef het boek ‘Kracht’ over zijn revalidatie na het oplopen van een dwarslaesie in 2002. Hij werd rolstoelbasketballer voor Oranje en tourde langs de theaters met zijn 3 solovoorstellingen. Marc de Hond trouwde in 2019 met zijn grote liefde Remona Fransen. Samen kregen zij dochter Livia (3) en zoon James (1). Na zijn overlijden publiceerde Volkskrant Magazine een veelbesproken interview, afgenomen door Antoinnette Scheulderman. Postuum verscheen zijn boek ‘Licht in de tunnel’ en werd een documentaire uitgezonden die Nada van Nie maakte over het laatste jaar van zijn leven.